onsdag 24 oktober 2007

Undrar vad psykologen skulle säga.

Jag har en del fixa idéer.

Som t ex att jag samlar på julgranskulor.

När jag var liten så firades inte julen så mycket. Alltså, i den bemärkelsen att det inte var så mycket julprylar. Och i synnerhet inte en gran. För mamma var allergisk.

Så det har "slagit över". Kan man säga.

Under flera år så hade jag och maken en tradition tillsammans med ett annat par; vi åkte till en europeisk stad varje år i november. Vartannat år åkte vi till London.

Och vid varje resa så blev mina reskamrater vansinniga. På mina julgranskulor.

Julgranskulor är ömtåliga. Alltså big no no att lägga dem i resväskan. Så det blev handbagage. För samtliga fyra personer. Jag var inte så poppis. Ett understatement.

Jag har nämligen olika färgteman i min gran varje år. Mycket viktigt det där. Och ingen får röra min gran. Jag har kulorna förvarade i genomskinliga plastbackar. Givetvis färgkoordinerade.

Fast jag har ett problem. Nu är ju talibanen 4 år. Det betyder att det snart kommer regna in dagisgjorda julgransprydnader.

Och ingenting får komma i vägen för mina färgteman. Inte ens en talibans kärleksfullt handgjorda prylar. Men nu har jag kommit på en genial lösning. Hon ska få en egen liten gran. Så är vi båda nöjda.

Jag kom att tänka på det här, för häromdagen var jag på IKEA. Och dom julskyltar hårt just nu.

Så jag råkade köpa 2 stora kassar med kulor där. Sen var jag på Bauhaus. Nämen oj, det var visst julkulor där också.

Och maken klagar. Fast när folk kommer hem och ser min fina gran varje år, då jäser han minsann.

Måste bara köpa lite fler plastbackar.

Rösta på mig

11 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Ooopps här finns också en "julgranskulsfetischist" *skrattar*. Måste bara ha... o självklart så är granen noggrant färgkoordinerad. Men mina kulor ska vara udda,lite speciella, liksom inga dussinvaror, så därför faller IKEA bort automatiskt. Men The One... vilket eldorado...ohhh...

När sonen var i värsta dagisålderns så var jag smart o såg till att han fick en egen gran på rummet som han pyntade helt på egen hand...

Kram

Dubbelörn sa...

Tack för tipset om plastbackarna o då genomskinliga sådana... såg annars att det fanns att köpa spec julgranskulsboxar (!) på inreda.com *fniss*

Scraphönan sa...

Känner igen det där med dubbla granar:-) Så gör vi här. 1:a advent får barnen en egen plastgran som de får klä på sitt rum, helt och hållet som de själv vill.
Min gran rör ingen!!!
Kramen

Scraphönan sa...

Känner igen det där med dubbla granar:-) Så gör vi här. 1:a advent får barnen en egen plastgran som de får klä på sitt rum, helt och hållet som de själv vill.
Min gran rör ingen!!!
Kramen

Pihlina sa...

Vi har ju plastgran dårå, men den är helig. Den får man inte sätta något i som gjorts av små barnhänder. Icke!
Så därför har vi ett litet granris i bokhyllan. Det är det SPECIELLA riset och därför är det väldigt ärofyllt att få sina dagiskreationer i det riset. Granen är ju bara blaha blaha mot RISET!!!! Joråsatt... jag har inte alls lurat i dem något. Neeej då.

Anki sa...

Glömmer aldrig den gången du visade huset för oss när vi var hemma hos dig på scraphelg. Vi kom ner i källaren och där på några hyllor låg plastbackar med färgsorterade julkulor. Skulle vilja se din julgran när den är klädd. Måste se helt fantastisk ut.

Anonym sa...

Men hallå!! Du kan ju inte säga att dina granar är så fina utan att visa bilder, så nu är det upp till bevis... en liten bild på en liten gran kan du väl lägga in?? =)

Monica sa...

hallo där , nu vill vi se gamla och nya bilder , före o efter upp till bevis ;)

Anette Lefwander Kalaitzi sa...

Jag har några väldigt fina kulor jag med, dom kommer från london o jag fick dom av en kompis :)
Nu när katten har dött så kanske man kan göra en fin gran igen...
Mina ungar har alltid haft egen gran, ett annat tips är att ge alla fina saker barnen har gjort till farmor eller mormor, dom blir såååå glada!

MonasUniversum sa...

Dubbelörnen: Håller med dig om IKEA. Avskyr IKEAS kulor egentligen, men jag blev kär i de ovanliga färgerna, så jag köpte ändå..

Scraphörnan: Du. Jag kan tala om att hela mitt hem är klart 1/12! Mitt sätt att få en lång jul..

Peterlina: SMART idé! Måste bara köpa en bokhylla först!

Anki: Du är rolig du! Men håll med om att det ser fint ut!

Lee & Monica: Jag ska se om jag kan rota fram några bilder från förra året.

Nettan: FY FAN, du måste betyda VÄLDIGT mycket för den där kompisen, för jag vet att hon inte brukar släppa i från sig en kula frivilligt! =)))

Ellis sa...

Haha, en psykolog hade förmodligen blivit förvirrad som bara den! Men det kan man väl bjuda på, julgranskulor går före psykologens åsikter ;)