torsdag 11 oktober 2007

Och när jag ändå är i gång..

Så kan jag ju berätta om en granne mitt emot oss. Han och hustrun är pensionärer.

Jag är övertygad om att han har ett förflutet inom nån myndighet.

Vi bor på en hörntomt. Med en häck runt hela tomten. Vi är inga trädgårdsentusiaster.

Nåt halvår efter att vi flyttat in, så låg en lapp i brevlådan. En så kallad standardskrift från Gatukontoret.

På lappen så stod det nåt om att enligt paragraf bla bla, så får häcken på en hörntomt inte vara högre än 70 cm, i 10 meter åt vardera håll. Eller nåt. Vår var dryga en meter.

Jag slängde lappen.

Det gick ett tag, så låg det en ny där.

Vi kände inga grannar då, men just det här paret låg bra till. Av olika anledningar. Men man kunde ju inte vara helt säker.

När vi fått den fjärde lappen, nåt år efter, så brann det i huvudet på mig. (Vi hade med flit låtit häcken växa, så den var nu runt 2,5 meter.) På baksidan av den så skrev jag:

HÖRRU DIN DUMMA JÄVLA IDIOT. OM DU SKA HÄNVISA TILL GATUKONTORET SÅ KAN DU VÄL ÅTMINSTONE SE TILL ATT DET TELEFONNUMMER SOM ÄR ANGIVET, FORTFARANDE ÄR I FUNKTION. HAR DU SYNPUNKTER PÅ VÅR HÄCK, SÅ RING PÅ, ANNARS KAN DU FARA ÅT HELVETE DIN JÄVLA FEGIS!

Sen tejpade jag fast den utanpå vår brevlåda. Den fick sitta där ett tag.

Det har gått 4 år nu. Har inte hört ett skit.

Vad är det med människor egentligen?

Rösta på mig

6 kommentarer:

Malin sa...

Hörru - är du på dåligt humör idag eller?

MonasUniversum sa...

Ha ha ha, märks det?!

J hämtade talibanen och åkte till farmor, så jag är egentligen på bra humör. Alldeles ENSAM hemma.

Me like!

Anonym sa...

verkar vara lite känslig just nu

Anonym sa...

Hmmm, även om jag absolut håller med om att man kan ringa på och snacka om saken (jag tycker det är urlarvigt med alla dessa lappar) så måste jag också hålla med om att häcken bör vara lägre.

Det handlar ju om trafiksäkerhet - och jag vet att det är livsfarligt med för höga häckar på hörntomter. Pappas arbetskamrat miste sin 9-årige son i en olycka som hade kunnat undvikas om häcken i det fallet hade varit lägre så att bilisten hade sett honom komma cyklande.
Så jag tycker att ni nog bör överväga att ta ner en bit av häcken i alla fall.

Koala Karin

MonasUniversum sa...

Kaaaarin my darling. Håller helt och hållet med dig. Men, jag borde ha tillagt att häcken ligger en bit in, så kör man, så har man full koll.
Vad värre är, är att vi har en MEGA-ek, precis i hörnet, och den är däremot trafikfarlig.

Tyvärr är den "kulturminnesmärkt", så vi får inte ta ned den....och gissa om jag hatar eklöv. Som inte förmultnar....

Och nu för tiden är häcken stadigt ca en meter...

Anonym sa...

Jamen dåså, då kan ju grannen dra åt hellnö!
Kan du inte få dem att kratta 1 timme mot 10 cm häck?

;-)

Koala Karin