söndag 14 oktober 2007

Banta sig lite

Jag har ju lite problem med vikten. Eller, egentligen har jag inte det. Omvärlden har det. Och klädaffärer har det, för jag hittar sällan annat än sopsäckar att sätta på mig.

Jag är inte så mycket för motion. Och jag brukar inte banta. Men nu har en jobbarkompis hittat nåt bantarschema för 15 dagar. Utformat av bl a Stefan Rössner på Karolinskas överviktsenhet. Honom känner man ju till. Honom har man ju tilltro till.

Så jag går med på det här. Mycket för att det, för en gång skull, inte innehåller en massa kaninmat, som jag avskyr.

Går igenom menyn. Och börjar undra.

Dag 1 & 2 skall jag endast äta 1 kg bananer. Och dricka hur mycket Coca Cola Light jag vill.

Jag höjer på ögonbrynen. Bananer, fine. Coca Cola? Hhm, dricker mycket sällan Coca Cola över huvud taget.

Dag 8 & 9 får jag endast äta osötad ananas. ENDAST. Kaffe är lugnt. Och vatten. Men TVÅ dagar med ananas?

Nu på lördag ska jag på tjejmiddag. Måste därmed ha med mig egen mat. Gudskelov är menyn ananasfri. Under hela den dagen så får jag fritt fördela;

2 stekta ägg
1 skiva bacon
1 knäckebrödsskiva
spenat
1/2 kg räkor
1 skiva vitt bröd
roquefortost
1 potatis

Så jag antar att min medtagna middag kommer att bestå av räkor, roquefortost och potatis. Och lite spenat. Nice blandning.

Jag hoppas han vet vad han pysslar med, den där Rössner.

Rösta på mig

8 kommentarer:

✿Ewa sa...

Jag tycker att det där låter hur osunt som helst! Tyvärr! Trots herr Rössner.
Kolla in hos Camilla
http://www.h2h.se/.

MonasUniversum sa...

Håller med. Men jag har hört Herr Rössner, och läst en del av det han skrivit, så jag måste ju tro att nåt är rätt i det här. Han brukar ju vara så vansinnigt anti mot alla bantarvarianter. Jag tänkte att, vafasen, 15 dagar av mitt liv, det kan jag ge. Måste ha en s k jump start. Sen ska jag upp på mitt jädra gåband igen!

Anonym sa...

Jag brukar också ha förtroende för Rössner men nu jädrar tror jag det slagit slint för tycker inte det låter klokt. Men testa du! Så kan jag också ge mig på det om det funkar :) Lycka till!!

Anki sa...

Bra Mona. Du provar och funkar det får du gärna skicka över den där listan till mig. Just nu behöver jag bara gå förbi kylskåpet för att gå upp i vikt.

Anonym sa...

Men älskling ... du är vacker som du är. Och den där menyn låter lite väl tunn tycker jag ;)

Anonym sa...

Har hört att Rössner INTE ligger bakom "menyn". Kör GI i stället!

Anonym sa...

Hej Mona
Lite sent antagligen, men jag tänkte kolla om du inte kunde lägga ut eller kanske maila den där menyn? Jag har kollat runt lite på nätet men verkar inte kunna hitta den.

Tack för en bra blogg!
Julia

MonasUniversum sa...

Hej Julia, tack för din fina komplimang, det värmer. Dessvärre har jag inte kvar den där menyn, men jag har för mig att den finns på Södersjukhusets hemsida. Hur som helst så var den jävligt effektiv. Dock ska jag villigt erkänna att jag sällan äter ananas nu för tiden..! Lycka till!