lördag 24 maj 2008

Legala ursäkter men smartare fruar.

Legala ursäkter men smartare fruar.

Efter 10 år så har jag avslöjat min man. Man jag är ändå steget före.

Så här ser det alltid ut hos oss varje lördag/söndag.

Make: "Är det nåt vi behöver göra idag?"

Analys: Make frågar för att då framstår han som en make som bryr sig och ger sken av att vilja "hjälpa till".

Hustru: "Ja, jag hade tänkt att vi skulle åka till tippen och sen åka förbi plantagen och köpa blommor. Och sen måste vi storhandla."

Analys: Hustru vill ha lite samvaro och känna någon form av tvåsamhet samt se till att någonting "nyttigt" blir gjort under tiden.

Maken: "Jag måste göra bokföringen idag."

Analys: Make fullgjorde sin plikt i och med att han ställde frågan. Sen lutar han sig tillbaka på sina arbetsplikter, som hustrun är väl medveten om att inte ifrågasätta.

Resultat: Hustrun är inte dum. Plantage och tipp ligger "vägg i vägg", och ska vi till plantagen så kan vi lika gärna åka in en sväng till tippen. Och för att komma i väg till plantagen tar hustrun till det bästa, och mest sanna, verktyget: "talibanen vill så gärna plantera blommor" och maken, som ständigt har dåligt samvete för sin frånvaro, går genast med på saken.

Och storhandlingen? Well, ska han få någon mat serverad så är det nog bäst att hålla kärringen lugn. Alltså blir det även storhandling.

Rösta på mig

Inga kommentarer: