tisdag 4 december 2007

Man hör sig själv genom sina barn. Tror jag visst.

Det är inte alltid så bra att uttrycka sig när man är frustrerad.

Vid nåt tillfälle så sa jag till talibanen att jag ville flytta hemifrån. Att det inte längre var roligt att vara mamma till en grinig 4-åring.

Payback time idag. (En liten parentes är att hon har nån fix idé om att aldrig vilja gå sist från dagis. Vilket aldrig lär hända. Och till dagens historia hör också att jag var på uruselt humör i morse, vilket hon fick en kännbar dos av.)

Talibanen sjunger mycket. Väldigt mycket. Och ibland blir det lite småfel med texterna. Och då rättar jag. Givetvis. Och det brukar funka. När hon är på bra humör.

Idag satt hon på toan och sjöng Lusse Lelle för full hals. Jag korrigerar ett ord, och hon får ett tokspel.

"Mamma. Om du gör så där EN GÅNG TILL, då flyttar jag härifrån!"

"Jasså, vart tänker du flytta då'ra?"

"Jag tänker flytta till mormor och morfar!".

"Ojdå." Säger jag.

"Vadå ojdå?" Säger talibanen.

"Jamen då blir det ju jättejobbigt för dig: du kommer vara först av alla på dagis, och du kommer vara kvar tills de stänger, för mormor och morfar jobbar mycket."

Tyst.

"Då flyttar jag till XXX och XXX (granntjejerna, som går på samma dagis) och om du inte är grinig så kan jag komma och hälsa på dig på torsdagar. Och på julafton."

Jag måste skärpa mig lite.

Rösta på mig

5 kommentarer:

Monica sa...

Men äntligen , nu kan jag lägga mig *asg*

hahaha är det inte granntjejerna som alltid / ofta det blir bråk med? hihi men det var ju snällt att du fick komma på besök 1 gång i veckan + julafton, undrar just varför ;)

Dubbelörn sa...

Talibanen har satt ner foten *skrattar*. Så passa dig du... ;)

kramar

✿Ewa sa...

Hahaha! dagens storskratt!
Vilken tjej!

Peter Midas sa...

Ha! Vilken rolig unge. Taliban??? Kan du utveckla det lite för en ny besökare??

Det viktiga för barn är inte vad dom sjunger utan att dom sjunger. Trygga räkan och sånt! BArn som sitter på dass och sjunger är LYCKLIGA!

MonasUniversum sa...

Hej Peter, och välkommen. Och du har helt rätt vad beträffar sången. Jag försöker skärpa mig med det där!
Talibanen ja, jag skrev ett inlägg den 27 juli, läs det, så har du en liten förklaring varför jag kallar henne för det. Det började som ett skämt, utan några som helst associationer till "riktiga" talibaner. Hade hon varit en kille, så hade hon gått under "Emil" pga allt skit hon försätter mig i. Ibland. Never the less, så är båda mina barn mina ögonstenar.