söndag 18 mars 2007

JAG HAR BLIVIT GAMMAL...

Tack vare att jag, på något sätt, har ett mycket bra förhållande med min snart 16-åriga dotter så är jag förunnad att "få vara med" när hon har sina tjejkompisar hemma. Var och varannan helg så ramlar det in mellan 4-6 tjejer här och vi tillbringar då kvällen tillsammans med att äta och titta på film. Maken får också vara med på ett hörn, men vet när det är dags att avlägsna sig in på kontoret!

Hur som helst så inser jag att jag har blivit gammal när man sitter och lyssnar på dom. Och det känns lite småjobbigt faktiskt. F-n, jag tycker inte alls att det är så länge sen jag själv var i den åldern, men uppenbarligen är det så.

Igår kväll var tjejerna helt speedade; de skulle för första gången iväg på lokal. Jag är rätt sträng av mig men har börjat med en ny taktik: frihet under ansvar, för att se vart det bär hän. Dottern min var extra speedad eftersom det var första gången hon skulle få åka utanför Brommas gränser (ja, jag vet, jag är sträng!).

Jag hade lovat att skjutsa alla sju ut till nåt ställe på Lidingö men först skulle ca 4 timmar spenderas i vårt badrum. Lyckligtvis så stort att alla fick plats. Olyckligtvis så går kombinationen 7 tjejer och mitt behov av ordning och reda inte hand i hand. Jag kom upp i halvtid och höll på att smälla av! Att 7 tjejer, som till råga på allt hade minimala kläder på sig; typ shorts och linne, kunde stöka ned så mycket är för mig en gåta. Shorts förresten: vad sägs om storlek grytlapp! Jag trodde att dom skojade och frågade vad resten av kläderna var. Alla himlade med ögonen och upplyste mig om att de minsann skulle dansa flera timmar i sträck och att det skulle bli såååå varmt.. Jag kände att en mindre hjärnblödning var på gång.

Vi kom i alla fall iväg och jag frågade lite käckt om det skulle bli kul att gå på disko! Samtliga skrek rakt ut och förklarade noga att disko gick man på i 3:an, nu skulle dom på "lokal fest"!

Vadå lokal fest, det är ju ett ungdomsställe som kallas för Elverket och då är det väl ett disko??
Dom himlade med ögonen och min dotter upplyste mig om att jag var såååå gammal och att jag inte hängde med.

Som hämnd för att behöva bli påmind om mitt åldrande så såg jag till att stanna bilen 2 meter från den kilometerlånga kön, vilket genast gav upphov till ramaskri, "mammaaaa, du é pinsam" "vi dööööör" och diverse annat. Have fun, sa jag och drog därifrån.

Näste gång dom sitter här hemma i soffan och ställer diverse "vuxenfrågor" så ska jag minsann få dom att tro att svamp i underlivet är riktiga små svampar!

Inga kommentarer: