lördag 25 augusti 2007

Vad vore livet utan smarta barn?!

Talibanen har börjat komma in i den där åldern då svordomar, och andra fula ord uppmärksammans.

Bakgrund;
För ett tag sedan så kom vi överens (efter att ha läste en mindre bra sagobok) att ordet "hata" inte ska användas. Att det är lite för starkt. I samma veva så råkade jag säga "skitkallt", och då bestämde vi att man inte ska säga "skit" heller.

I går råkade pappa säga "skit" vid matbordet. Vi införde då att varje gång någon av oss säger "skit" eller "hata", så måste man ge talibanen en peng. Så pappa fick genast gå och hämta en peng.

För två veckor sedan så startade vi om, med Operation avvänjning av nattblöja. Det har inte gått så bra. Jag tvättar frottélakan, täcken, lakan och kuddar (ja, hon snurrar runt i hela sängen när hon sover) varenda eviga dag. Och jag är så trött på det.

Idag:
I morse väcks jag 06.20 av en fullkomligt hysteriskt lycklig 4-åring: "Mamma, maamma, MAAAAAAAAAAAMMMMA: jag har inte kissat i sängen i natt!"

Jag har tidigare lovat henne, att om hon klarar det, så ska vi åka till "Boink", favoritleksaksaffären här hemma, så får hon köpa sig en leksak.

Så hon åker dit med pappa idag. Och kommer hem med en Barbamamma spargris. Hon lägger i sina "hårt" förvärvade äppelplockarpengar, samt "skit"-pengen från i går. Hon säger sen att hon vill ha mer pengar;

-Ja, det är bara att gå ut i trädgården och plocka äpplen, då kan du ju tjäna massor av pengar. Sa jag.

-Jag orkar inte mamma.

-Jamen du vet ju att man inte kan få några pengar om man inte jobbar.

-Men mamma, jag vet! Om du säger "hata" och "skit" flera gånger, DÅ kan jag ju få lite pengar! Säg det nu då mamma!


Geeeeez. Lite för smart för sin ålder va?!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! Vilken tjej! :)

MonasUniversum sa...

Mmm, visst är hon. Ibland fattar jag inte vad allt kommer i från! Snabb som en reptil.

tanja sa...

Jag fattar vad det kommer ifrån...
J for president!

Monica sa...

haha kul!
hataskit hataskit :)

smart unge , bäst du är tyst nu då!