söndag 10 augusti 2008

Akvariehelvetet

Det blåser upp till ett världskrig här i Bromma.

Maken har ju sovit middag. Och är utvilad.

Hustru har jobbat hårt i dag med att måla lekstugan.

Så hustrun är trött som få. Och gör en kopp kaffe efter maten. För att sitta i soffan och surfa.

Hustrun noterar att det på matsalsbordet ligger vattenfyllda påsar från akvariefiskaffären.

Och har på känn vad som komma skall.

Mycket riktigt. Maken ber hustru hjälpa till. Han skall byta vatten.

(Och ni som har varit med här ett tag vet ju vad jag tycker om hans akvarium.)

Då måste han stå på en stol (hans akvarium är högt) och trycka ned nån vakuumslang i akvariet och jag måste, i andra änden, se till att vattnet rinner ned i en hink, där det ligger en annan grej som ser till att allt rinner ut i en slang bort mot badrummet och ned i toaletten. Ja, du fattar.

Hustru stensur men går fram och stoppar ned slangfan i hinken. Och säger samtidigt; "jag har inte tid med den här, nu vill JAG vila". Hustrun ser till att vattnet rinner som det ska.

Och går därifrån. Och maken är ju inte blind. Han ser ju det.

Sätter mig med mitt kaffe och hinner ta en klunk när jag hör ett illvrål och alla svenska svordomar som finns. Han har inte haft koll på slangen i hinken. Som nu ramlat utanför. Och det sprutar äckligt, bajsigt, illaluktande akvariefiskvatten ut på hela parketten.

Och eftersom huset är nästintill 100 år, så är det kraftig lutning på vissa ställen vilket gör att vattenflödet är enormt. Jag hinner slita undan kohudsmattan och maken springer ned till källaren och hämtar svabben, kommer upp och torkar.

Hustrun står och stirrar med sammanbitna tänder. Tänker att; säger han ett enda jävla ord så häller jag klorin i akvariumet nästa vecka.

En stund senare noterar jag att han har anställt en ny fiskstädarpassopp;

Talibanen sitter lyckligt intill hinken och håller slangen rätt.

Och maken tycker att hans hustru är en lat skit.

Och hustrun KOMMER att ta livet av fiskjävlarna.

Eller av maken. Snart.

Rösta på mig

9 kommentarer:

Anonym sa...

Samma visa hade jag med exet och hans f-bannad vattensäng. Jag ställde upp 2 ggr och bli utskälld för att jag, enligt han gjorde fel, med hävertslangarna. Gick sen och köpte mig en vanlig säng.

Anonym sa...

Vad blir det för färg på utsidan på lekstugan då? Rosa med lila knutar kanske? *fnissar*

Lee

MonasUniversum sa...

Dagens Eko: GISSA en gång om maken haft vattensäng...

Lee: nädu, jag bestämde att den skulle vara vit, med grått foder runt fönster och dörr. Däremot fick hon bestämma insida, och gissa om jag höll på att bajsa på mig medan hon funderade, men det blev "vita väggar och rött golv mamma", då det har vi köpt. Vi måste dock fixa utsidan färdigt först.

Anonym sa...

jag kan komma hem och hjälpa er nesta gång det ska städas;)

Anonym sa...

Vännen! Du har det inte lätt! ;-)

Men jag lovar att det snart kommer bilder via mail, från ert mycket givande besök här i stan. Så du kan visa maken vilka fina väggar med kanonkulehål vi har här i stan. ;-)

Ska bara.... *som Alfons säger* ... sen ska jag skicka bilderna!

Anonym sa...

Det kanske han ska tänka på i framtiden. Muta Talibanen att hjälpa till så håller han hustrun nöjd och glad, och utan risk för sina små älskade fiskars liv. ;)
Ser der där framför mig (fd ägare av vattensäng och never more)

Bra kämpat med lekstugan!

Anonym sa...

Måste bara kolla läget, så här efter upptakten till akvariekriget. Lever du Mona?

Anonym sa...

*asg*

Varför - VARFÖR - har han ens fiskar????? (flåt fiskarna)

Och en annan sak. Lunch på söndag istället för middag på lördag? Önskemål från mina små. ... så att de SÄKERT kan komma med ;)

Jannice sa...

HAHA, bävar inför min akvariepassning som kommer snart, i 3 veckor, nu vet jag hur jag inte ska göra!