fredag 28 mars 2008

Ciao, merhaba, terve...

Tonåringen har ju en pojkvän sedan ett par månader tillbaka.

Och nu vet jag inte längre om jag tycker det är så bra.

För han och jag inledde en tävling.

Och lyssna på vad en korkad medelålders hagga och en liten pojkvasker roar sig med;

Varje gång vi träffas, vilket är i stort sett varje dag, och jag öppnar ytterdörren så måste vi säga hej till varandra.

Och det är ju inga konstigheter.

Det är bara ett krux.

Vi måste säga hej på ett nytt språk varje gång. Och "hej" och "hi/hello" diskades.

Han håller på att avverka jordens olika stambefolkningars språk.

Jag började med Europa, och vidare ut i världen.

Men nu börjar det fanimej att sina.

Häromdagen så ringde det på dörren. Jag visste att det var han och fick råpanik. Hade inte kollat upp mitt "hej" för dagen. Järnet in på nätet. Det ringer en gång till. In på google och vidare därifrån. Det ringer igen.

Jag kutar fram, öppnar och säger hej på vad det nu var för språk.

Han sa sitt och fortsatte med: "ORKA att du går in på nätet innan du öppnar dörren!"

Nyss kom han igen. Jag frös till is. Övervägde STARKT att ringa upp till dotterns rum, be henne öppna och själv springa ned i källaren och gömma mig.

I sista sekund ramlade det ned ett Holländskt hej.

Kvällen är räddad.

På en puckoskala mellan 1-10 så är det nog inte så svårt att gissa var jag hamnar....

Rösta på mig

17 kommentarer:

Anonym sa...

du har väl inte missat mitt HEI HEI eller god dag !
Men man må väre glaaaad när man säger det ;)
Ztravo har du väl redan sagt hoppas jag//Monica
--- ang video så är det ni som ligger på fel sida!
sådetså!!

Majsanochmalla sa...

Ohhhnoo... Här ska jävlar i mig tävlas...


- Kinesiska: Nihao= Hej! Nihaoma= Hej, hur mår du?

Återkommer med mer... Tror jag!??! Jag fick akut hjärnsläpp... Nu!

Pok

Mallatänkersomfanbralla

MonasUniversum sa...

Monica: Ztravo är sagt, men jag har faktiskt inte sagt God dag. Fast kan man likställa det med ett svenskt hej alltså?

Majsan: Nihao körde vi i tisdags....give me more honey!

Anonym sa...

om man är lite äldre
kan man säga god dag!
i handen hälsning!

Anonym sa...

hola har du forstås sagt tror man säger det på hawaii eller är jag ute o cyklar nu?=

Anonym sa...

nu vet jag!!!!!!!!!!!!!1
Morn säger man i norge ;) och man använder det inte som ni svenskar gör på morgonen !
det är hej (morn)låter somd et står

Anonym sa...

hahaha jag är inte bara yte o cyklar *asg* jag är jäkligt trött hahaha hola hola säger man ju överallt nestan hahahahaha

MonasUniversum sa...

Påminn mig att jag ska ge dig en cykelpump när vi väl träffas!

Men Morn var bra, den tar jag!

Anonym sa...

*prut*

Buzan sa...

ciao - italienska
Konnichiwa - japanska (används då man redan HAR träffat personen förut, är det första gången säger man Hajimemashite)
ahn yohng - koreanska
Sawat dee - på thailändska

kanske du redan använt dessa oxå?

MonasUniversum sa...

Michelle: TACK, använt alla utom koreanska, så den tar jag också!

✿Ewa sa...

Haha! Riktigt roligt men ni kan ju avancera lite framåt och byta ord..eller?
På Hawaii säger man Aloha!

Buzan sa...

*harkel* Buzan om jag får be ;)

*löv*

koala sa...

Några till:

Swahili – jambo
Hindi - Namaste / Namaskar
Bengali - Ei Je
Turkiska –Merhaba
Zulu – yebo
Nord sotho - tobela

koala sa...

oops - turkiskan fanns ju redan i rubriken...

MonasUniversum sa...

Buzan: Förlåt!

Koala: Fatta att han redan har tagit SAMTLIGA av dina förslag. Han har varit nere i Afrikas stammar och länder och gått igenom rubbet!

Anonym sa...

Du har väl sagt hej på thailändska?? :)

För övrigt så måste jag erkänna att detta e min absoluta favoritblogg, alla kategorier! Jasst löööv itt!

/Hanna
http://nagonstansilivet.blogg.se
http://www.sentir.dinstudio.se