söndag 1 maj 2011

Om en krondåre här i hushållet

Näst efter taliban och excelfiler så kommer akvariumet på makens I Love The Most-list.

Igår var det den stora Göra-rent-akvariumet-dagen. När maken sätter tänderna in något så är det all in som gäller. Alltså, tog det precis hela dagen och så mycket av kvällen att vi snudd på missade den lokala majbrasan.

För att ni ska förstå magnituden av hans kärlek till det här skitakvariumet så kan jag berätta att så fort nån firre kolar så är det nästan så att det är sorg i huset. Klart gränsfall. Ni som följt mig i några år minns väl när jag gjorde ett inlägg om hur jag spolade ner hans älskade Ericsson och Nokia, hans första två fiskar som han hade i en sån där liten skål. Han pratade inte med mig på flera dagar.

Alla tyckte jättesynd om honom och i 40-års present så var min bästa kompis decenniets svartfot: hon köpte en guldfisk, en sån där klassisk historia som egentligen är framodlad och ingen riktig fisk. Eller ja, de har oftast en massa fysiska tillkortakommanden. Den här hade t ex hjärnan utanpå huvudet och simmade in i glaset varje dag under de två år den sedan levde. Bästa vännen var smart; på festen höll hon ett tal och berättade att hon döpt fisken efter sig själv och på så sätt så var hon säker på att jag, bästaste vännen, aldrig någonsin skulle få för mig att dränka den i toan.

Tilläggas skall att det var den största jävla guldfisk jag har sett så maken kunde inte ha den i glasskålen utan han var "tvungen" att köpa ett riktigt akvarium. Jag tror fan aldrig jag kommer förlåta bästa vännen för det här för plötsligt så hade vi femtioelvatusen fiskar. Ja, för det gick ju natuuurligtvis inte an att låta den stackars hjärndöda damen simma omkring ensam. Hejochhå.

Oj, nu kom jag av mig från gårdagen. Under rengöringen råkade han hitta två-tre bebisar, eller ja, yngel. Han blev helt till sig i trasorna över att dessa råkat undgå några stora firrar som tydligen är nån form av pirayor. Hela kvällen och större delen av denna morgon har gått åt till att klura ut hur han ska få dessa att överleva. Jag föreslår halvhjärtat att han ska ta upp den gamla skålen från källaren, men se nej, "det funkar inte, de måste ha syre".

Notera hans lösning. Han har alltså lagt ynglen i en handduk, som han sedan har sänkt ned i akvariumet.

Jag har väl berättat att han bara lekte med kottar när han var liten va? Jag misstänker att han gjorde det ända fram till han var 15. Minst.

24 kommentarer:

deeped sa...

Han har missat att det typ i fyrtio år funnits yngelburkar att köpa som man sänker ner i akvariet? http://djurmaxi.se/fisk-fiskhantering-yngelakvarium-c-339_382_384.html

Singelmamman sa...

Hahaha!

Anonym sa...

HAHAHA! Jag garvar ihjäl mig!

Agneta sa...

Hahahahaha!!! My God vad roligt!
Jag måste dock säga att han är smart ändå, maken din. Det är ju inte snyggt direkt, och jag gillar inte heller akvarium och fiskar (usch), men det var ju lite rådigt gjort.

Agneta sa...

Och nu såg jag Deepeds kommentar! Hahahaha! =))

Sofia K sa...

Haha, känner igen det här! Sambon insisterade också en gång på att få skaffa fisk.. Fast jag tyckte det var rätt kul. Vi hade en (kort)tid ett urfint akvarium med vackra små saker som simmade runt. Tills det gick troll i akvariet. Eller nåt. Det började trilla ut yngel ur en hona och de stackarna hann ju knappt säga fiskmat innan de blev uppätna av de andra firrarna. Min modersinstinkt tog över och det blev mitt projekt.. Vad göra? Tja, inte yngelburk i alla fall, hade jag inte heller en aning om att det fanns. Nej då, köpa akvarie nummer två, luftpump nummer två samt doppvärmare nummer två. Billig historia. Not. Någon vecka senare tyckte jag att de nog var stora nog att återinföra i urgemenskapen. Två timmar senare fanns inte en bebbe så långt ögat nåddde! oeps... Så var det dags för rengöring, vilket låg på sambons lott. Jajamensan, blev rent o fint. Bara det att på kvällen låg alla fiskarna o simmade upp och ner... De gillade uppenbarligen inte att ha fått storstädat! Så X antal tusenlappar senare kommer här inte ett akvarium över tröskeln igen! :-)

Sus sa...

Heja maken! Vi pratar med våra fiskar varje dag. Och en av dem heter Ola Salo.

Hälsa maken att det finns bebisburar på zooaffären.

Han får gärna döpa en av fiskarna till Sus.

Ja, så ger du fan i att spola ner den också.

Hoppas jag.

PGW sa...

Jag läste en teori om att män egentligen inte är så förtjusta i fiskar, det är fiskutrustningen de gillar. En massa vatten och stor glaslåda och miljoner saker som kan pumpa syre, speciella växter, små töntiga leksaker i form av dykare och trettioelva andra obegripliga saker man kan ha till ett akvarium. Det är en slags shoppingfenomen egentligen alltså, ingen djurförtjusning. När en fisk dör är det bara det att det är en firre mindre att köpa underliga saker till.

Eva sa...

Hasta ut till zooaffären o köp yngelbox själv - annars kommer maken hem med ett till akvarium. Vara ett litet tips...

FrökenGunilla sa...

Jo, jag rekommenderar oxå yngelbox framför handduken, som snart kommer droppa akvarievattnet på utsidan!
Det är ett klassiskt sätt att vattna blommor på semestern - ett snöre/garn till en vattenburk i ena ändan och krukan i den andra. Vad händer? vattnet leds i lagom mängd till blomman som överlever.
Slutsats: handduken blir dyblöt och börjar droppa vatten på felsida glaset. Ett nytt ombyggnadsprojekt för maken? Eller ska det ingå i er dräneringsprojekt? Nytt golv lär du behöva i alla fall...
Lycka till! :)

Anonym sa...

Haha
Tycker att både Eva och FrökenGunilla har bra springande punkter för dig att ta ställning till

Anne sa...

Hahaha.....
Vad ska han nu döpa dessa små yngel till?

XXX sa...

Antar att det strax finns en yngelbox i hushållet men jag tycker maken varit väldigt kreativ och rådig!

Jupp sa...

*high five, maken*

*high five, high five, high five gånger tusenhundramiljoner gånger... för den här gången överträffade du tamig tusan dig själv!*

J: En sak till och jag skulle överväga att skaffa mig hemlig identitet om jag vore dig! :D

A-M sa...

Nu måste jag kommentera. Först: Hahahahahaaa. Heja maken!
Sen måste jag berätta om våra guldfiskar.
Vi hade 4 stycken i en utedamm. En vecka kom våra bästa vänner och hälsade på. Med sig hade de en badtokig cockerspaniel som sket i att man röt åt den att dammen var ajabaja. 2 dagar efter att de åkt så flöt fiskarna på rygg, alla fyra. Himla trist tyckte vi. Fram till några veckor efter. Kollade ner och tyckte det var lite sent för grodyngel för året. Döm om min förvåning när det var yngel. Snabbt som attan in med ett akvarium och fiska upp ynglerna. De slutade på 192 stycken.

tigerlilja sa...

Yngelakvarium är bättre än handduk, av lätt (?) insedda skäl, men en god vän hade scalarer som ställde sig utanför och sög ut ynglen vid kanten. Lycka till!

Blåklinten sa...

Nej, jag håller med dig Mona, akvarium?? Visst kan väl vara snyggt att titta på, men så jäkla tråkigt, va!!!
Och sen ska det göras rent också..nää.

Anonym sa...

Dessutom kan akvarier gå sönder och spilla ut väldigt mycket vatten där det inte ska vara...... Se över hemförsäkringen!
/MonicaT

Ninnibeth sa...

Jag har en helt oanvänd yngelbur här hemma som vi köpte när tidigare firrar ynglade av sig, men eftersom ynglen hann bli uppätna innan vi kom hem så packade vi liksom aldrig upp den...

Hojta om du vill ha den; stoppar ner den i väskan utifall att. :)

Karlskronamamman sa...

Du ska vara glad att det bara är ett akvarium.... Vi började med ett och efter 2 månader var det 4! 2 st på 600 liter....kan säga att operation bearbetning har börjat för att bli av med skiten :-)

Jenny sa...

*haha*
Han har då sinner för textilier den där äkta maken.
Undran är, är ynglen så väluppfostrade att dom fattar att dom ska stanna däri?

Anonym sa...

Jag har ett akvarium och det är ju det bästa som finns! Himla vackert och rogivande. Och inte alls mycket jobb faktiskt - jämför bara med en hund.

Hondjuret sa...

Maken är fan bäst!!! Är dock tacksam att han är din och inte min! :p
Men återigen: Snabbtänkt?! och Fyndigt!
Lycka till med alla ev. följdkatastrofer... För med eran tur måtte det väl nästan bli någon va? ;)

Inger-Anne sa...

Nu älskar jag din make, sååå gulligt m detta engagement !!!!!