onsdag 7 november 2007

Sådan dotter, sådan mor. OBS! Mycket långt!

När jag startade min blogg för många månader sen så hade jag en tonåring som svassade runt mig, som ville veta vad den hette. Jag ville inte delge henne det. Hon fortsatte att tjata. Och sa: "om jag får veta vad din heter, så får du veta vad min heter." Jag lät saken bero.
En dag talade hon om att hon rotat runt i min dator och, trots att jag har den sparade under ett aliasnamn i favoriter, snokat reda på den. Jag bad då att få reda på hennes.
Men se nej, det fick jag inte. Det gick ett par månader. Jag tog reda på vad hennes heter. Och har låtsats som om det regnat. Men så glömde jag bort namnet på den. Så jag var ute på en liten snokningsturné i helgen.
Och för en stund sen, när jag gick in där och kollade, så fick jag en chock, för hon har skrivit värsta kärleksbrevet om mig. Min bääääbis. Min stora stolthet.
Men så rundade hon av det med att avslöja mig! Och eftersom jag blev så glad över vad hon skrev, så kopierar jag här över det. För jag bidde lite stolt. I lööv you honey.

De allra flesta människor har någon (eller några) som de ser upp till. En människa som de beundrar. En människa som ger dem motivation i livet. En idol, eller en förebild.

Jag har också en förebild.
Ända sedan den stund då jag har varit så pass gammal att jag har förstått vad folk säger till mig, så har jag fått höra att jag är lik henne. Att jag är en kopia av henne, både utseendemässigt och personlighetsmässigt. Jag har inte tyckt att det har varit så roligt att jämt och ständigt få höra att jag är en kopia av henne; dels för att jag inte har velat förknippas med någon annan än mig själv, och dels för att jag inte alltid har sett henne som en förebild. Men åren har gått. Och idag vet jag att jag inte kan få en bättre grund att stå på, än den som hon har skapat till mig. Idag vet jag att jag inte kan få en bättre vägledare, bästa vän och förebild, än vad jag redan har.

Idag vet jag att ingen kan få det bättre än vad jag har.

Men trots att jag vet det, så visar jag min tacksamhet alltför sällan. Jag tjafsar, gapar och är allmänt hormonstinn, trots att jag vet att hon inte förtjänar det (njae, oftast inte, iallafall). Jag tar för givet, trots att jag vet att det är fullständigt idiotiskt.
Senast förra veckan, fick jag kommentaren: "Åhh, jag skulle dö för en sådan relation som ni har".
Och det är precis i sådana stunder, som jag inser att jag måste uppskatta det lite mer.

Jag har en förebild som har gett (och ger) mig allt. Jag har en förebild som alltid finns där för mig, trots mina hyperhormoner. Jag har en förebild som alltid älskar mig, oavsett vad jag gör.

Och det jag ville säga med det här otroligt känslodrypande (för att vara mig) inlägget, är att jag älskar henne också. Att jag finns där för henne med, även under hennes PMS-perioder. Att jag uppskattar henne också, trots att jag är värdelös på att visa det.

Min förebild och min livskraft är min mamma. För att hon är världens starkaste, och för att jag beundrar henne mer än något och någon annan.

(Även om jag blir lite förbannad för att jag vet att hon har spårat min blogg genom att spionera på mig på Playahead)

18 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vilket inlägg!! Jag skulle gråta floder... Vilken dotter du har! Det betyder ju att du gjort någonting rätt *skrattar*.

Undrar om jag skulle ta mig en tur i sonens dator ;)

kram

Anonym sa...

"skulle gråta floder" skriver öronen, skulle! Bah! Jag tokgrät innan jag ens hade börjat läsa hennes text. Kärlek!!!

badanka sa...

lövely! skulle göra vad som helst för att få ha en relation som eran. Får ta hand om bönis och vårda den:)

Cicki sa...

Underbart att få en sådan kärleksförklaring. Jag förstår precis hur du känner dig. Så kände jag mig oxå när jag fick veta att min tonåring skrivit en uppsats om mig i gymnasiet när de skulle skriva om den person de beundrade mest. De andra hade skrivit om Marilyn Monroe, Madonna och Dalai Lama. Min tonårig skrev om sin mamma. Njut av detta, Mona. Det är vi mammor värda.

Monica sa...

*snyft*
tänk om tänker jag, om jag skulle få höra det samma en gång i framtiden, tänk om!
Du har gjort rätt med andra ord där ser du beviset ;)
Roligt för dig att du hittade det;)

riktigt avis blev jag *drömmer mig långt bort *
och hoppas på samma relation nångång

*kram* ;)

✿Ewa sa...

Helt enkelt underbart!

MonasUniversum sa...

Jaaa, jag blev lite gråtmild faktiskt. Och Cicki, jag undrar om vi möjligen har samma dotter; hon gjorde likadant i skolan. De skulle skriva en hyllningstal, och då skrev hon värsta grejen. Som jag har sparat. Som jag tänker dra fram, nästa gång vi har en fajt.

Och Monica: gör som jag sa: hjälmen på, regler, krav, kärlek, så är du i hamn!

Och Åsa; dig känner jag ju, och du lär inte ha några som helst problem med Bönan. Men sätt på dig dubbla hjälmar när hon blir tonåring. Geez, många gråa hår blir det..

tanja sa...

Wow, vilken kärleksförklaring, underbara J och du också för den delen!

Kram

Malin sa...

Bäääääääääh! Gråter floder. Hon är ju för underbar din J. Det märks så tydligt att hon blir glad när man säger att ni är lika, även om hon låtsas som hon inte vill det. Hoppas att mina tjejer och jag ska ha det lika bra som ni när de blir stora.

Anonym sa...

Så fantastiskt underbart. Jag blir alldeles rörd när jag läser.Så mycket kärlek. Förstår att du är stolt!!

Scraphönan sa...

Tårar har jag i ögonen. Vilket kärleksförklaring!
Underbara ord, som jag förstår värmer!
Kramen

Anonym sa...

Sitter ju på jobbet - på kontoret idag dessutom - här kan man ju inte börja lipa direkt!!!
Men,,jag blinkar bort tårarna och gömmer mig bakom skärmen - vilken oerhörd känsla att få läsa något så fint om sig själv och från sin dotter dessutom!
Erica

Anonym sa...

Åh blir ju helt tårögd av att läsa det ju....
/Lena S

Anonym sa...

Jadu Mona, jag är hemskt ledsen att behöva säga att det var delvis jag som avslöjade dig. Varför jag berättar det för dig, är för att mitt dåliga samvete kommer skava lite annars!
Men du var inte så värst diskret, gick in på profiler med musik på när vi kollade på mysfilm. Men det står liksom i våran lag att man ska berätta sånt för sina bästa vänner.

Jag ska ha barn (jag vill ju ha det snart, men jag måste nog vänta lite, även om muti blev ganska glad när jag sa dag..) och då ska jag vara mitt barns förebild, och jag vet att varför jag kommer bli mitt barns förebild, är för att jag har lärt mig så oerhört mycket av dig Mona. Det tackar jag för.
/Petra

Monica sa...

Mona??? va heter den boken du tipsa mig om? tonårs barn jag ska skicka inn min best o nu hittar jag den inte

MonasUniversum sa...

Petra, din bajskorv! Jag visste väl att jag skulle bli avslöjad. Var inte beredd på musiken! Och du ska inte ha barn ännu på minst 10 år. Du ska gå färdigt gymnasiet, skaffa dig en utbildning, och sen skaffa dig en bra man. Och du har alla förutsättningar för att lyckas, eftersom du är en guldtjej.
PS. Kylskåpet är laddat!

Monica: "Tampas med tonåringar", heter boken, minns inte författaren..

Anonym sa...

Oj.. det var fina ord. Du måste vara mycket stolt!

Maria sa...

Åh så underbart fint, kan det bli bättre...
Eftersom jag har en super relation med min mamma och har alltid varit stol över henne så kan jag verkligen känna vad J förmedlar i med sina ord om er relation...
kram Maria