torsdag 29 oktober 2009

Jag har närt en städgestapo vid min barm.

Jag hämtar talibanen i skolan.

Som för en gång skull står och trampar när jag kommer. Inget tjafs om att jag måste vänta för att hon ska leka klart. Hon springer till bilen.

Jag fattar ingenting och det enda hon säger är att hon måste hem.

Väl hemma kastar hon sig upp på sitt rum. Efter en stund går jag upp och hör redan i trappan att hon mumlar för sig själv:

"Allt måste vara perfekt. P ÄÄÄ R F E K T. Inget stök nånstans. Här är det ordning och reda."

Jag kommer in och och frågar vad hon pysslar med.

"Mamma, i morgon kommer ju radion och intervjuar mig och då vill jag att allt ska vara PERFEKT i mitt rum!"*

"Men, det syns ju inte i radion om det skulle vara stökigt!"

"Men mamma, jag vill att det ska vara perfekt. Och du måste gå ned och städa där nere. Och pappa måste städa bort sina kläder."

"Ehh, vänta sig lite här nu va, det som möjligen är stökigt därnere är DINA prylar. Och pappas klädhög i sovrummet."

Sen slår det mig: jag står och diskuterar STÄDNING med en 6-åring. Excuse me, liksom.

*Och syftar på att imorgon kommer en radioproducent hit och ska intervjua talibanen i egenskap av att vara galen i prinsessor och att klä ut sig som sådan. Ett program om det förestående kungliga bröllopet nästa sommar.

13 kommentarer:

Bisse sa...

Hahahahahaha, det borde du dokumentera och spara till Talibanen uppnår sisådär 14 års ålder och rummet ser ut som något slags krigszon :D

Dubbelörn sa...

Kräver att få veta när o var det ska sändas *basattduvet*.

Skillnaden mellan Talibanen o Molly skulle väl vara då att Molly inte håller låda o ställer mig mot väggen *asg*. Men annars så är skillnaden hårfin ;).

Kramis

Finnpajsaren sa...

Mognar de med åren? Min femåring skulle aldrig komma på tanken nu nämligen.

MonasUniversum sa...

Problemet med den här damen är att hennes rum ALLTID är städat. Liksom hennes lekstuga, och just därför vill hon aldrig att kompisar ska leka där. "Jag vill inte att det blir stökigt mamma."

Så vi har nog en del att ta itu med..

Mrs Li sa...

Man får dom barn behöver ;) Inte dom man förtjänar ;)

Sus sa...

Hon vet att jag är polare med Danne va?
Eller...polare och polare..men jag är ju i alla fall från Ockelbo.

Icka sa...

Din unge verkar vara helt underbar!

Min unge (1.5 år) har idag hjälpt mig att dammtorka, att dammsuga och sedan gick han efter mig med sin mini-mopp.

Jag gillar att städa och han med.

MonasUniversum sa...

Dubbelörnen: Så fort jag vet så messar jag!

Monica sa...

haqhaha hon är för söt, jag ser henne framför mig !
Och jag vet att det stämmer,man går inte in i lekstugan med skorna på !!
sådetså!
undrar vem som drillat henne ;)

Ebba G sa...

Ha! Min lilla prinsessa hade städat väldigt noga när jag kom första gången. Och när jag sa att hon hade det fint sken hon upp och berättade med ett flin att nästa gång skulle det nog inte vara så och då fick jag själv ta dammsugaren ifall det inte dög.
Underbara ungar!

Annette sa...

Här sköts det där i mindre skala - i dockhuset ska det minsann vara städat och fint, hur det ser ut på rummet, eller för den delen resten av hemmet, DET är det inte så noga med. Jag hoppas att storleken på städprojektet ökar med åldern ...

Z sa...

Bara av ren nyfikenhet: Var och när sänds det?

Eva-Lotta sa...

Min son var likadan när han var liten,men det gick över i puberteten.Sen verkar det dröja tills dom flyttat hemifrån att städgenen ska börja fungera igen.