onsdag 30 maj 2007

What goes around comes around och dyr 16-åring

Okey. Minns du denna mening?

"- alltså, är du säker på att det är svartmyror då?"

Så klart att Gud straffar alla som är kaxiga. Anticimex kom i måndags. Jag förklarade för mannen att det var lite frustrerande att dom detta år hittat till övervåningen. Han frågade om jag var säker på att det var svartmyror. Till saken hör att när jag vaknade samma morgon så fanns inte en myra någonstans.

Jag informerade honom att jovisst, jag var säker, och nu när han skulle komma så var det ju typiskt att inte en myrjävel gick att uppbringa. Han talade om att när det är regn och kallt så drar alla myror sig tillbaka till boet....

Mannen började spruta övervåningen och kom sedan ned. Han var mycket förbryllad och jag hade under tiden lyckligtvis hittat en liten myra som jag stolt visade honom.

-Du, det här är ingen svartmyra!

-Vadå, den är ju tvärsvart!

Han tog fram en ficklampa och lyste på den från sidand och se på sjutton, den var lite gulaktig. Jag blev genast orolig för att hans medhavda gift inte skulle hjälpa, men hann tänka att ja, då får han väl komma tillbaka då.

Problemet var dock större än så;

-Det här är en gulmyra. Det är en utomhusmyra.

-Ehh, jaha, men var gör den då INNE i mitt hus, sa jag lite käckt.

-Jadu, jag skulle tro att du har en fuktskada någonstans. Har du upptäckt något någonstans?

-Näe. Sa, jag och blev genast orolig för vårt sjukt dyra nybyggda (well, det började byggas för 4 år sen och är inte rikigt klart än) badrum däruppe.

Han informerade mig om att jag absolut inte skulle börja riva alla väggar och tak, utan bara kolla där det gick att kolla. Att en myrdrottning lever minst 6 år, och producerar andra drottningar.

-Jamen, flera drottningar kan väl inte leva i samma hus, så då måste dom ju flytta när hon dör, sa jag. Alltså är det bara att vänta ut henne tills hon kolar och de andra drar. Förresten, Mona heter jag, sa jag och sträckte fram handen. Han log och sträckte fram sin; Christer.
-Bra Christer, då har jag ett namn för då lär jag få ringa dig en gång om året tills hon dör då med andra ord!
Han skrattade, tackade för sig och gick.

Så nu vet jag att vi antagligen har en fuktskada någonstans. Denna utgift passar liksom inte in bland dränering, köksombyggnation, tapetsering och allt annat skit vi måste göra. Maken måste visst jobba lite hårdare..

Och apropå utgifter....

Den snart 16-åriga dottern slutar nian om några veckor. Hade ingen aning om att man brukar ha skolbaler i nionde klass. Nu har jag det. Med allt vad det innebär. Tänkte att vi skulle hyra en långklänning, men 2400 kr senare så var den visst hennes. Ja, så var det ju lösnaglar, typ en 700-hundring. "Mamma, jag måste ju fixa håret också"´. Okey, 600 spänn till för håruppsättning. "Ja, så har XX ordnat en limo och det kostar 300 kr per man". Okey.

Bortskämd? Nja, egentligen inte. Jag är rätt tuff så där, men den här balen har tydligen alla kompisars föräldrar sett mellan fingrarna med. Ja, så då får det väl bli så denna gång.

Som pricken över i:et så sa jag ja, när tjejerna i februari frågade mig om jag ville vara med och dekorera, och vara en av föräldrarna som ska finnas med I BAKGRUNDEN under kvällen. Jag har under våren tjatat och frågat dels om budget för inköp av dekorationer samt vilket datum balen skall äga rum. Jag var alltså oåterkalligen insyltad i det hela när datumet presenterades.

13 juni.

Ett bra datum. En onsdag. Mitt i veckan.
Det är bara det att det är min födelsedag, så nu vet jag var jag kommer tillbringa kvällen någonstans då.
Jag som ääälskar mina födelsedagar med många presenter. Vad gör man inte för sin älskade dotter!

Men mobiltelefonen fungerar nu i alla fall...

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väl en väldans tur att man har en så bra mami.... :D
// Skrutten